2.3.2. Hoe is de aarde ontstaan?
Ontstaansgeschiedenis volgens de Bijbel
In de Bijbel lezen we drie verslagen van ingrijpende gebeurtenissen
waardoor de aarde is geworden zoals die nu is:
- Schepping (Genesis 1-2) - God heeft vanuit de geestelijke wereld de
materiële wereld geschapen in zes dagen. God heeft de soorten levende
wezens collectief geschapen en één mens afzonderlijk als
het kroonjuweel van zijn schepping.
God stelde de mens aan om namens Hem over de aarde te heersen.
Er was een volkomen harmonie in de schepping. Zonde, dood en verderf
waren nog onbekend op de aarde.
- Zondeval (Genesis 3) - Doordat de mens ervoor gekozen heeft
zich tegen God te
keren en te luisteren naar Gods tegenstander, de satan,
is de zonde in de wereld
gekomen. De mens wilde niet
afhankelijk van God zijn maar liet zich
door de satan verleiden om zijn
loyaliteit aan God op te zeggen. Daardoor ging de heerschappij van
de aarde over in handen van de satan en verdween de
heerlijkheid van God van de aarde
en daarmee ook de harmonie
uit de schepping. Deze verandering is als een vloek over de aarde gekomen en
daarmee deden dood en verderf hun intrede. Dat degeneratieproces is
doorgedrongen tot alles wat leeft.
- Zondvloed (Genesis 6-8) - De wereld van
de voortijd
was onleefbaar geworden
door buitensporige zondigheid en
gewelddadigheid. God liet een wereldwijde vloed over de aarde komen waardoor
het hele aardoppervlak met water bedekt werd en alle mensen en dieren
omkwamen, behalve de familie van
Noach en de dieren in de ark.
Uit de familie van Noach en de geredde dieren is de aarde weer bevolkt.
Bij elk van deze drie gebeurtenissen was er ingrijpend een veranderingsproces dat vanuit
de geestelijke wereld in de materiële wereld is opgestart en uitgevoerd.
Scheppingsproces en ontwikkelingsprocessen
De drie genoemde gebeurtenissen noemen wij bovennatuurlijke processen,
omdat ze buiten de
bestaande natuurwetten omgaan. Bij de zondvloed kan God daarnaast
natuurlijk ook gebruik hebben gemaakt van
'gewone' natuurverschijnselen. Deze drie processen zijn totaal
verschillend van de ontwikkelingsprocessen die
we na de schepping en de zondvloed in de natuur tegenkomen.
Uit de Bijbelse geslachtsregisters kun je opmaken dat het
scheppingsproces van zes dagen ongeveer 6000 jaar geleden is
geëindigd. Vanuit de wetenschap komen allerlei 'bewijzen' dat de aarde veel
langer heeft bestaan dan de ongeveer 6000 jaar vanaf Adam. Daarbij zijn de
waargenomen veranderingsprocessen in de natuur doorgerekend tot ver voor de
zondvloed, voor de zondeval en voor de dag dat God de schepping voltooid had.
Door zowel de zondeval als de zondvloed moeten de condities van de aarde drastisch
zijn veranderd! En daar gaan de meeste wetenschappers bewust aan voorbij. Want wat gebeurde er
met de materie in het algemeen en bij levende organismen in het bijzonder toen
de zonde en de sterfelijkheid in de wereld kwamen? En welke aardverschuivingen,
klimaatveranderingen, veranderingen in de atmosfeer, veranderingen in het
aardmagnetisme en andere veranderingen in de natuur hebben plaatsgevonden in de
tijd van de zondvloed?
Bijbel en wetenschap
Ik denk dat we hiermee de kern te pakken hebben van de kloof tussen
veel wetenschappers
en Bijbelgetrouwe gelovigen.
- Wetenschappers houden zich uitsluitend bezig met de
materiële wereld en met alles wat objectief kan worden waargenomen en gemeten.
Zij kunnen niets met veronderstelde acties vanuit de geestelijke wereld
omdat die buiten hun waarnemingsveld liggen.
- Bijbelgetrouwe gelovigen kunnen niets met de conclusies
die wetenschappers trekken uit waarnemingen wanneer die
conclusies ingaan tegen Bijbelse gebeurtenissen. De eerder
genoemde drie geschiedenissen
(schepping, zondeval en zondvloed) zijn een toetssteen geworden
van Bijbelgetrouwheid.
De wetenschap is op zich geen vijand van het christelijke geloof en geen probleem
voor christenen. Wel is de verleiding voor christenwetenschappers groot om de
Bijbelse gegevens zoveel mogelijk om te buigen naar de denkmodellen van
toonaangevende wetenschappers, waardoor ze hun Bijbelse basis kwijtraken.
Laten wetenschappers maar onderzoeken wat te onderzoeken is, en laten ze
onweerlegbare feiten maar publiceren. Zolang ze maar eerlijk genoeg
zijn om de interpretaties van waarnemingen niet als feiten te presenteren en
zolang er maar niet wordt gesproken over bewijzen als het gaat om
veronderstellingen die niet bewezen zijn. Maar dat gebeurt juist wel op grote
schaal en dat is erg onwetenschappelijk!
Evolutie in plaats van schepping?
De gangbare evolutietheorie is een verklaring voor het ontstaan van de
huidige soorten levende organismen op aarde. Volgens deze theorie hebben alle
soorten uiteindelijk een gemeenschappelijke afstamming. Steeds nieuwe soorten
zouden zijn ontstaan door:
- mutaties - Dat zijn willekeurige, spontane veranderingen (in de
praktijk bijna altijd
misvormingen) die af en toe een enigszins afwijkende, levensvatbare varianten
binnen de soort opleveren. Het is een 'blind' proces dat gestuurd wordt door
toevallige omstandigheden. Er zouden oneindig veel mutaties nodig
zijn om een nieuwe soort te laten ontstaan. Zoiets is nog
nooit waargenomen.
- natuurlijke selectie - Op den duur blijven de sterkste varianten
bestaan. Natuurlijke selectie kan dus geen nieuwe soorten voortbrengen,
alleen de niet levensvatbare varianten laten afsterven.
En dit wordt door wetenschappers gehanteerd als denkmodel om de
ontstaansgeschiedenis van bijvoorbeeld levende organismen te bestuderen en in
kaart te brengen, onder meer door geologische vondsten, fossielen en
ouderdomsbepalingen. Maar na de ruim honderd jaar van het bestaan van dit
gedachtegoed is er nog geen sluitend bewijs geleverd dat de evolutietheorie
klopt. Het is erg onwetenschappelijk (en zelfs misleidend) wanneer die dan toch
op grote schaal als vanzelfsprekende waarheid wordt onderwezen op onze scholen.
Maar de Bijbel zegt ...
De Bijbel zegt heel duidelijk dat God de soorten heeft geschapen. Dat wordt
wel driemaal genoemd in Genesis 1. De evolutietheorie gaat
uit van geleidelijke processen van miljarden jaren waardoor de soorten min op
meer spontaan uit elkaar zouden zijn ontstaan in een eindeloze cyclus van leven,
voortplanten en afsterven. Wie niet gelooft in een schepping door een
intelligent Opperwezen heeft dus weinig anders over dan geloof in toeval.
En hoe ontstond het eerste levende organisme? De wetenschap weet niet
eens wat leven is, dus de grote vragen over het ontstaan van levensvormen
blijven onbeantwoord.
"Waarom zou een stelletje atomen het
vermogen hebben om na te denken? ... Niemand, en zeker niet de darwinist zelf,
lijkt hier een antwoord op te hebben ... Het punt is dat er geen
wetenschappelijk antwoord is." (Michael Ruse, UK, darwinistisch filosoof)
Het geloof in
God als schepper is voor veel mensen niet op te brengen. Met
geloven in blind toeval lijken diezelfde mensen geen moeite te hebben.
Waar blijft het logische
denken? Wie een berekening probeert uit te voeren over de kans dat door
willekeurige samenvoegingen van moleculen ooit een complex,
levend mechanisme ontstaat raakt al snel zo ontmoedigd dat hij het opgeeft.
Een mens is zo complex dat hij nog niet in miljarden jaren zou
kunnen ontstaan en zelfs niet in een aantal jaren van honderden
cijfers. Zo'n tijdsduur gaat ver boven elk menselijk besef van tijd.
En ook ver boven de miljarden jaren die de meeste wetenschappers
aanhouden voor de ouderdom van de aarde. Geloven in toeval als
uitgangspunt voor een ontstaanstheorie vind ik oneindig onwaarschijnlijk. Daar
is veel meer geloof (BLIND geloof!) voor nodig dan om in de Schepper te geloven.
Wie wel gelooft dat God de kosmos heeft geschapen, maar ook gelooft
in een eeuwenlang evolutieproces, waarbij talloze planten en dieren zijn
ontstaan en vergaan, accepteert ook niet dat dood en verderf zijn
ontstaan bij de zondeval van de
mens (Genesis 3) en ook niet dat de hele mensheid uit alleen maar één mensenpaar is
ontstaan. En dan is de geschiedenis van de zondvloed ook snel verworpen.
We hebben het hier over een mening die duidelijk strijdig is met de Bijbel.
Bijbel of evolutie
Er is geen Bijbels thema dat de laatste tientallen jaren zo onder
vuur ligt als de Bijbelse scheppingsgeschiedenis. De evolutiegedachte is enorm
populair, ondanks dat elk wetenschappelijk bewijs ontbreekt en ook de
aannemelijkheid ver te zoeken is. Wat verklaart deze populariteit?
De belangrijkste reden dat zoveel mensen erin geloven is niet dat
ze overtuigd zijn van de waarheid van de evolutietheorie, maar het feit dat ze
er in WILLEN geloven. Daarmee is het ongewild een religie geworden,
een godloze religie wel te verstaan. Mensen hangen een religie aan
als ze menen dat ze er baat bij hebben. Welnu, de evolutietheorie
geeft mensen iets waar hun hart naar hunkert: vrijheid, los van de
banden van God, los van betuttelde regels die hen zeggen hoe ze
wel en niet moeten leven.. Als ze denken dat ze door een reeks toevalligheden
zijn ontstaan en niet door de schepping van God, zijn ze immers aan
God geen verantwoording schuldig voor hun daden.
Dat is de vrijheid die Adam en Eva zochten toen ze van de doodsboom in
het paradijs aten. Het is dus bovenal een morele vrijheid.
Maar het is een vrijheid die uiteindelijk leidt tot losbandigheid
en ontmenselijking.
Vanaf het ontstaan van de evolutietheorie ging de strijd ten diepste over het
al of niet erkennen van het bestaan van God. De discussie over schepping of
evolutie gaat over diezelfde vraag: is er een God of niet?
Mensbeeld en zelfbeeld
Geloven dat de mensheid bij toeval is ontstaan door een samenklontering van
bepaalde moleculen levert geen al te positief mensbeeld op. Als je jezelf alleen
maar ziet als een biologische toevalligheid of een geëvolueerde aap, wat ben je
dan nog waard?
De Bijbel laat zien dat God de mens met zorg heeft geschapen als een
evenbeeld van Hem zelf. En
elk mens is een uniek evenbeeld van zijn Schepper met
aangeboren eigenschappen die
afbeeldingen zijn van Gods prachtige
eigenschappen. En deze Schepper wil een
diepgaande relatie met jou hebben
zodat je Hem je Vader mag
noemen. Zoveel ben je waard voor je Schepper. En dat levert een extreem
positief zelfbeeld
op.
Geschiedenis of een symbolisch verhaal?
Het scheppingsverhaal dat in Genesis 1:1 begon, wordt afgesloten met de
woorden:
"Dit is de geschiedenis van de
hemel en de aarde. Zo ontstonden ze, zo werden ze geschapen ..." (Genesis 2:4,
NBV2004)
Daarmee is de vraag al meteen beantwoord. Geschiedenis dus. Geschiedenis van
een proces dat niet door mensen is waargenomen, dat vanuit de geestelijke wereld
is uitgevoerd en daardoor niet is te vergelijken met enige andere gebeurtenis op
aarde. Laat het ons dan niet verbazen dat de scheppingsgeschiedenis ons hier en
daar voor raadsels stelt.
Er is geen aanduiding in de tekst dat het als poëzie bedoeld is of als een
allegorisch verhaal. Niets van dat alles. Tegelijk kan niet ontkend worden dat
er in de volgorde en de systematiek van de scheppingsdagen wel degelijk veel
symboliek is te ontdekken.
Meepraten over het ontstaan van de aarde?
Er worden al vele jaren hevige discussies gehouden over het ontstaan van de
aarde. Veel christenen kunnen daardoor in verwarring komen. Ze houden zich maar
buiten de discussies omdat ze denken dat ze heel veel wetenschappelijke kennis
nodig hebben om over het onderwerp te kunnen meepraten en om on-Bijbelse
beweringen te weerleggen.
Maar met de handreikingen uit dit onderwerp kan elke gelovige er WEL over
meepraten. Elke theorie over het ontstaan van de aarde die (1) gebaseerd is op
toeval en voorbijgaat aan de
effecten van (2) de zondeval (intrede van dood en verderf)
en (3) de zondvloed (waardoor veel condities
op de aarde drastisch zijn veranderd) is
eenvoudigweg onverenigbaar met het Woord van God.
Je hebt geen specialistische kennis over biologie of geologie nodig om dat te
begrijpen en uit te leggen!
Volgend onderwerp: 2.3.3. Vragen over de schepping