3.5.6. Brede en smalle weg
Het thema van deze gelijkenis is: geloofskeuzen.
Het koninkrijk van de hemel lijkt aan de
buitenkant onaanzienlijk en veel minder spannend dan wat de wereld
te bieden heeft. Maar het heeft wel een ongelofelijk grote waarde
(eeuwigheidswaarde!) en bovenal:
het is van levensbelang. Je kunt deze gelijkenis lezen in Matteüs 7:13-14.
"Ga naar binnen door de nauwe poort. Want de poort en de weg
die naar de ondergang leiden, zijn ruim en breed, en velen gaan die weg. Maar de
poort en de weg die naar het leven leiden, zijn nauw en smal, en maar weinigen
vinden die weg." (Matteüs 7:13-14, GNB1996)
Geloofskeuze, levenswijze en levensbestemming
In feite zijn er maar twee fundamentele levenskeuzen, levenswijzen en
levensbestemmingen mogelijk, die op drie manieren in de gelijkenis zijn
verwoord:
- nauwe of brede toegangspoort - de
levenskeuze
om je leven aan Jezus toe te vertrouwen of om Hem af te wijzen of bewust te
negeren.
- smalle of brede weg - de
levenswijze
om te leven volgens
Gods levenswet
door Hem en je medemensen lief te hebben, of zelf te bepalen hoe je leeft.
- leven of ondergang - de
levensbestemming
om eeuwig bij God te mogen zijn. of juist niet.
Alleen de keuze voor het koninkrijk van de hemel leidt tot het onvergankelijke leven met
God en geeft de zekerheid eeuwig bij Jezus te mogen zijn in het hiernamaals. De keuze
voor de brede poort en de brede weg lijkt wel veilig, gemakkelijk en
aantrekkelijk, maar leidt uiteindelijk tot de eeuwige dood. De praktijk is dat
er maar een minderheid kiest voor het koninkrijk. Daarom zijn de poort en de weg
zo krap bemeten.
De poorten staan niet aan het einde van de levensweg, maar aan het begin. Het
leven binnen het koninkrijk begint met een keuze. Deze gelijkenis is een
aansporing om tot
bekering te komen. Het is van levensbelang. Letterlijk.
Zijn er ook sluipwegen?
Ik hoorde even geleden dat een jongetje op de zondagsschool in onze gemeente
een alternatieve route had bedacht. Hij wilde wel de brede weg opgaan, daar
alles meemaken en een eind verderop van de brede weg afgaan en via een
sluipweggetje de nauwe weg opzoeken. Zonder het te weten vertolkte hij een
gedachte die waarschijnlijk bij heel wat meer mensen leeft. Het probleem is
alleen dat zulke sluipweggetjes niet bestaan. Wie op de brede weg loopt en zich
dan bedenkt, zal helemaal terug moeten gaan om het nauwe poortje op te zoeken.
Bekering begint bij het omkeren op de brede weg en opnieuw starten vanaf de
smalle poort. Jezus zei:
"Ik ben de deur: wanneer iemand door mij binnenkomt zal hij
gered worden ..." (Johannes 10:9, NBV2004)
Op de goede weg blijven
"Al doet ook de meerderheid kwaad, sluit je niet bij hen
aan ..." (Exodus 23:2, GNB1995)
Het is mogelijk voor een christengelovige om de goede weg te verlaten om
op de verkeerde weg uit te komen. Meestal gaat dat niet ineens, maar via een
geleidelijk proces. Dit wordt op een boeiende manier uitgelegd in Psalm 1:
"Welzalig de man die niet wandelt in de raad der goddelozen,
die niet staat op de weg der zondaars, noch zit in de kring der spotters";
(Psalm 1:1, NBG1951)
Hier worden drie achtereenvolgende stappen van afdwaling genoemd:
- luisteren naar wereldse adviezen - Wie zich niet door Gods Woord
laat leiden, maar zich inlaat met wereldse denkbeelden, loopt groot gevaar.
Hier lezen we het werkwoord 'staan', alsof je bij een tweesprong staat en
moet kiezen tussen het goed en het slechte.
- zondige wegen gaan bewandelen - De volgende stap is dat je ook
eens gaat uitproberen of de wereldse manier van leven echt wel zo erg is. Je
hoeft toch niet als een vreemdeling in je eigen land te leven? Een beetje
van de wereld proeven is toch niet erg? Hier lezen we het werkwoord
'wandelen': de wereldse zonden daadwerkelijk doen.
- je thuis voelen bij mensen die geen rekening met God houden - Hoe
vaker je zondigt, hoe nadrukkelijker er zondige levenspatronen ontstaan en
hoe minder je geweten je nog kan aanspreken. Hier lezen we het werkwoord
'zitten' dat wijst op een gevestigde manier van leven.
Aan het einde van Psalm 1 lezen we de conclusie:
"want de HERE kent de weg der
rechtvaardigen, maar de weg der goddelozen vergaat." (Psalm 1:6, NBG1951)
De brede weg is een verkeerde weg. Het is een HEILLOZE weg die tot de dood leidt.
Zie ook de volgende onderwerpen in
hoofdstuk 'Hiernamaals':
- 'Voorwaarden
voor eeuwig leven'
- 'Voorwaarden
voor eeuwige dood'
Gespreksvragen
- Staat de poort van deze gelijkenis aan het begin of aan het einde van de
weg?
- Wat zijn de verschillen tussen de brede en de smalle poort?
- Hoe moeilijk is het om door de smalle poort te gaan?
- Hoe moet je vanaf de brede weg op de smalle weg komen? Is dat moeilijk?
- Hoe kom je van de smalle weg op de brede weg? Is dat moeilijk?
- Hoe blijf je op de smalle weg, zonder toe te geven aan de verleiding om
van weg te wisselen?
Volgend onderwerp: 3.5.7. Farizeeër en tollenaar