3.5.27. Talenten en ponden
Deze gelijkenis gaat over het thema 'Vruchtdragen' met het oog op de
eindbestemming van gelovigen.
Andere
gelijkenissen over vruchtdragen zijn: '
Boom en vrucht', '
Graankorrel',
'Onvruchtbare
vijgenboom', '
Wijnstok en ranken'
en '
Zaaier'.
Twee gelijkenissen
Er staan in de Bijbel twee gelijkenissen die veel op elkaar lijken, maar op
details verschillend zijn:
- de gelijkenis van de talenten (Matteüs 25:14-30)
- de gelijkenis van de ponden (Lucas 19:11-27)
Het gaat in beide gevallen om een manager, die aan enkele personeelsleden een
geldbedrag toevertrouwt met de opdracht om zaken te doen en zo veel mogelijk winst
te maken. Het doel van de opdracht is niet in de eerste plaats om zo veel
mogelijk rendement uit die medewerkers te halen, maar om uit te zoeken in
hoeverre ze geschikt zijn voor verantwoordelijke posities in de nieuwe vestiging
van het bedrijf. In beide gelijkenissen worden twee ijverige medewerkers genoemd
en een derde die er met de pet naar gooit. Als de manager terugkomt, krijgen de
succesvolle, ijverige medewerkers een forse beloning, terwijl de luie medewerker
onzachtzinnig op staande voet ontslagen wordt.
De tijd dat je als christengelovigen op aarde leeft is als een stageperiode
bij een werkgever.
Je hele leven is een opleidingstraject om verantwoordelijke taken uit te kunnen
voeren in de
toekomstige fase
van Gods koninkrijk, na Jezus' wederkomst.
"... En zij zullen als koningen heersen tot in eeuwigheid."
(Openbaring 22:5, NBV2004)
De toekomstige positie en beloning van christengelovigen hangt af van wat ze
gedaan hebben met het nieuwe leven, de gaven en de mogelijkheden die ze gekregen hebben.
Gelovigen die
geen
geestelijke vruchten dragen zullen geen deel hebben aan het toekomstige
koninkrijk.
We krijgen maar één stageperiode op aarde. Laten we die goed
gebruiken!
Gelijkenis van de talenten
In de gelijkenis van de talenten (Matteüs 25:14-30) krijgen verschillende
medewerkers verschillende hoeveelheden geld (talenten) mee. De manager bepaalt
aan wie hij meer of minder toevertrouwt.
"Aan de een gaf hij vijf talenten, aan een ander twee en aan
een derde één, overeenkomstig ieders bekwaamheid. En hij vertrok naar het
buitenland." (Matteüs 25:15, WV2012)
Hier ligt de nadruk op de bekwaamheden die
wedergeboren gelovigen van God hebben ontvangen. Dat kunnen zowel
natuurlijke bekwaamheden of
karaktergaven als
bijzondere geestelijke gaven zijn. Het zijn even zoveel instrumenten om
daarmee God en de medemens te dienen en
geestelijke vruchten te dragen.
Je kunt bij talenten ook denken aan de mogelijkheden die gelovigen hebben om
dienstbaar te zijn in Gods koninkrijk. In dat opzicht zijn er grote verschillen
bij mensen. Veel Nederlanders hebben bijvoorbeeld veel meer mogelijkheden dan
mensen in India die de hele dag in een slavenfabriek moeten werken. Hoe gebruik
je al je mogelijkheden? Dan komt de manager terug en de medewerkers brengen
rapport uit van hun doen en laten..
Dan komt de manager terug en de medewerkers brengen rapport uit van hun doen
en laten.
"Na lange tijd keerde de heer van die dienaren terug en vroeg
hun rekenschap. Degene die vijf talent ontvangen had, kwam naar hem toe en
overhandigde hem nog vijf talent erbij met de woorden: 'Heer, u hebt mij vijf
talent in beheer gegeven, alstublieft, ik heb er vijf talent bij verdiend.' Zijn
heer zei tegen hem: 'Voortreffelijk, je bent een goede en betrouwbare dienaar.
Omdat je betrouwbaar bent gebleken in het beheer van een klein bedrag, zal ik je
over veel meer aanstellen. Wees welkom bij het feestmaal van je heer.' Ook
degene die twee talent ontvangen had, kwam naar hem toe en zei: 'Heer, u hebt
mij twee talent in beheer gegeven, alstublieft, ik heb er twee talent bij
verdiend.' Zijn heer zei tegen hem: 'Voortreffelijk, je bent een goede en
betrouwbare dienaar. Omdat je betrouwbaar was in het beheer van een klein
bedrag, zal ik je over veel meer aanstellen. Wees welkom bij het feestmaal van
je heer.' " (Matteüs 25:19-23, NBV2004)
En dan komt de afrekening. De medewerker, die van vijf talenten tien talenten
heeft gemaakt, blijkt dezelfde beloning te krijgen als degene die van twee
talenten vier talenten heeft gemaakt. Daarbij krijgen ze dezelfde woorden te
horen. Aan allebei wordt een verantwoordelijke positie aangeboden en als bonus een
uitnodiging voor een feestmaal. De medewerkers worden dus niet beloond naar
de hoeveelheid winst die ze
gemaakt hebben, maar naar het winstpercentage. Dat is ook rechtvaardig, want ze
zijn immers met een verschillend beginkapitaal begonnen. Beiden hebben 100%
winst gemaakt en dat is een gelijke prestatie.
De moraal van het verhaal is: wedergeboren gelovigen Heer zullen het eeuwige
leven ontvangen. Daarnaast zullen zij worden beloond naar wat ze gedaan hebben
met de gaven, bekwaamheden en mogelijkheden die ze van God hebben ontvangen. Ik
heb eens het verhaal gehoord van een oude verlamde vrouw in Rusland die nog maar
één vinger kon gebruiken. Gedurende het communistische tijdperk gebruikte ze die
ene vinger om liederenbundels en Bijbelgedeelten te typen, die toen niet gedrukt
mochten worden. Wat een geweldig gebruik heeft deze gelovige vrouw gemaakt van
die ene kleine gave die ze nog had. Wat denk je dat Jezus tegen haar gezegd
heeft toen Hij haar in de hemel verwelkomde? Inderdaad, op zijn minst hetzelfde
als tegen de mannen in de gelijkenis, die hun twee of vijf talenten hadden
verdubbeld.
Maar ook de derde medewerker moet verantwoording afleggen van wat hij gedaan
heeft met zijn talent. Hij komt met het volgende slappe verhaal:
"... Heer, ik wist van u dat u streng bent, dat u maait waar u
niet hebt gezaaid en oogst waar u niet hebt geplant, en uit angst besloot ik uw
talent te begraven; alstublieft, hier hebt u het terug." (Matteüs 25:24-25,
NBV2004)
Deze medewerker heeft weinig begrepen van het doel van zijn opdracht. Hij
heeft niet door dat de manager hem een mooie kans had geboden om iets goeds te
kunnen doen, zijn bekwaamheden te ontwikkelen en daarna een betere positie te
krijgen. Daarentegen beschouwt hij zijn werkgever
als iemand die rijk wil worden ten koste van hem. Dus had hij zijn talent
veilig weggeborgen, zodat hij in ieder geval geen verlies zou lijden. Hij is het
symbool van gelovigen die niet van harte
toegewijd aan Jezus zijn en geen geestelijke vruchten voortbrengen.
Een nulopbrengst van je levenskapitaal laat zien dat je het niet waard bent
om in het
hiernamaals met Jezus zelfs maar de geringste verantwoordelijkheid te
dragen. Wie zijn kansen op vruchtdragen systematisch heeft laten liggen, heeft
geen waarde voor Gods koninkrijk en zal daarin geen plaats hebben.
Zo iemand
ontvangt het eeuwige leven niet, ook al was hij ooit wedergeboren:
"En die nutteloze dienaar, gooi die eruit, in de uiterste
duisternis, waar men jammert en knarsetandt." (Matteüs 25:30, NBV2004)
Deze zin past niet meer in het beeldverhaal van de gelijkenis. Hier schakelt
Jezus over naar de geestelijke werkelijkheid achter de gelijkenis. Dat is een
ernstige boodschap en we zijn gewaarschuwd. Wat kunnen we van deze derde persoon
uit de gelijkenis leren? Welke factoren speelden een rol bij zijn mislukte
leven?
- Hij minachtte
de gaven en de mogelijkheden die God hem had gegeven. Die houding komen
we ook wel onder gelovigen tegen en dat werkt verlammend.
- Hij kende God niet echt,
want hij noemde Hem een hard, streng persoon, die te hoge eisen stelt aan
zijn personeel (Matteüs 25:24).
- Hij was ook bang (Matteüs 25:25). Waarvoor eigenlijk? Bang om te falen of
had hij een slecht geweten? Door een verkeerd beeld van God kan de lust
ontbreken om voor Hem te willen leven.
- Hij was ook lui, want hij deed niet zijn best om er iets van te maken. Als
we, ook als gelovigen, alleen maar voor onszelf leven, behalen we hetzelfde
nulresultaat als deze man.
Gelijkenis van de ponden
In de gelijkenis van de ponden (Lucas 19:11-27) krijgt iedere medewerker
(anders dan in de gelijkenis van de talenten) hetzelfde beginkapitaal.
"Hij riep tien van zijn dienaars en gaf hun ieder een
zilverstuk ter waarde van een pond. Doe er zaken mee zolang ik weg ben, zei
hij." (Lucas 19:13, GNB1996)
Vergeleken met een talent is een pond maar een beperkt bedrag. De geldwaarde
van een pond komt overeen met ongeveer honderd daglonen. Dit
beginkapitaal zou vergeleken kunnen worden met het nieuwe leven dat elke
gelovige ontvangt bij zijn wedergeboorte.
Dat heeft in het begin meestal maar een beperkte uitwerking in iemands leven,
maar het heeft enorme
groeimogelijkheden. Iedere gelovige
krijgt bij zijn wedergeboorte de onbeperkte toegang tot alle hemelse bronnen (Efeziërs 1:3) en
iedereen start dus in zekere zin met gelijke kansen in Gods koninkrijk.
De afrekening laat een opmerkelijk verschil met de andere gelijkenis zien.
"De eerste verscheen en zei: 'Uw pond, heer, heeft tien pond
opgeleverd.' Hij zei tegen hem: 'Uitstekend, goede dienaar. Omdat je in het
klein betrouwbaar bent geweest, krijg je het gezag over tien steden!' De tweede
kwam en zei: 'Uw pond, heer, heeft vijf pond opgebracht.' Tegen hem zei hij: 'En
jij wordt de baas over vijf steden.' " (Lucas 19:16-19, WV2012)
De succesvolle medewerkers behalen in deze gelijkenis een opvallend hoger
winstpercentage dan in de vorige gelijkenis: ze kwamen niet uit op het dubbele
bedrag, maar op het tienvoudige en het vijfvoudige bedrag. Dit zegt iets over de
groeimogelijkheden van het nieuwe leven dat God geeft. Maar ook de wijze van
belonen is anders. Hier worden de medewerkers namelijk WEL op hun hoeveelheid
winst afgerekend en niet op het winstpercentage en zo ontvangen ze een
verschillende beloning. Ook dat is eerlijk. De succesvolle medewerkers mogen als
beloning het beginkapitaal plus de winst behouden. En dat terwijl ze daar
eigenlijk geen recht op hebben, want het was nooit hun eigen kapitaal geweest.
Maar bovenal (en daar gaat het om!) krijgen ze een eerbare positie aangeboden:
de verantwoordelijkheid over even veel steden als dat ze er ponden bij hadden
verdiend.
Wat we hieruit kunnen leren is: toegewijde gelovigen die geestelijke
vruchten voortbrengen ontvangen een passende
positie in het
hiernamaals en een bijbehorende
beloning. Nogmaals: het gaat hier niet om de toegang tot het eeuwige leven,
maar om de positie en de beloning in het eeuwige leven. De Bijbel spreekt over
het feit dat gelovigen later
met Jezus zullen regeren. Daarbij gaat het om verantwoordelijke posities
binnen het koninkrijk. Voor sommige gelovigen zal het misschien letterlijk
betekenen dat ze 'burgemeester' zullen worden van één of meer plaatsen. Voor
anderen zal er misschien een onderwijzende of een andere dienende taak zijn. Ik
denk dat God ons in het hiernamaals verschillende taken zal geven, die waarschijnlijk
zullen samenhangen met onze persoonlijkheden en aan wat we op aarde hebben gedaan.
Behalve de twee succesvolle medewerkers was er ook de derde medewerker, die
helemaal niets had gedaan met het geld dat hem was toevertrouwd.
"Toen kwam de derde dienaar, die zei: 'Heer, hier is uw geld,
ik heb het in een doek voor u bewaard. Ik was bang voor u, omdat u een streng
man bent die terugvordert wat hij niet heeft gestort en oogst wat hij niet heeft
gezaaid.' " (Lucas 19:20, NBV2004)
Het blijkt dat een nulopbrengst van iemands nieuwe leven ernstige gevolgen
heeft. De manager zegt tegen deze medewerker niet: "Wat goed dat je mijn pond zo
goed bewaard hebt!" maar:
"... Neem hem het pond af en geef
het aan hem die de tien ponden heeft." (Lucas 19:24, WV2012)
Dit komt overeen met een uitspraak die Jezus eerder gedaan had:
"... wie iets heeft zal nog meer krijgen; maar wie niets heeft,
hem zal zelfs wat hij denkt te hebben worden ontnomen." (Lucas 8:18, NBV2004)
Zelfs het pond, dat de derde medewerker was toevertrouwd, wordt hem
afgenomen. In geestelijke zin betekent dat hetzelfde als wat we gezien hebben in
de andere gelijkenis: de ontrouwe, niet-toegewijde werknemer
zal
niet het eeuwige leven ontvangen, ondanks dat hij goed begonnen is. Het is
een ernstige boodschap, maar de Bijbel zegt het niet anders. Laten we er niet
van uitgaan dat het uiteindelijk bij de eindbeoordeling voor lauwe kerkmensen
allemaal wel zal meevallen. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.
In hoofdstuk 'Vruchtdragen'
wordt uitvoerig uitgelegd wat geestelijk vruchtdragen inhoudt.
Gespreksvragen
- Wat zijn de verschillen tussen de gelijkenissen van de talenten en de
ponden?
- Was het eerlijk dat drie medewerkers een verschillend aantal talenten
kregen?
- In hoeverre ontvingen de eerste twee van hen verschillende beloningen?
- Waarom kregen de eerste twee medewerkers met de ponden verschillende
beloningen?
- Hoe denk je dat de diverse beloningen in het hiernamaals eruit zien?
Volgend onderwerp: 3.5.28. Tien
bruidsmeisjes