link naar Home Page  Bijbelstudies - startmenu  

 

 Helpdesk    Site info    Zoeken    Extra  

 

 

 

3.8.6. Vervloeking van een vijgenboom

Inhoud:

- Jezus in Jeruzalem
- Vijgenboom zonder vijgen
- De vijgenboom en Israël
- Verdorde vijgenboom


Jezus in Jeruzalem

 

Direct na de glorieuze intocht in Jeruzalem ging Jezus niet naar de Romeinse prefect Pilatus om zichzelf te presenteren als de koning van de Joden, met het vriendelijke doch dringende verzoek om de macht aan Hem over te dragen. Dat had de juichende menigte natuurlijk wel van Hem verwacht. Maar het koninkrijk van Jezus was geen aards koninkrijk, maar een geestelijk koninkrijk. Daarom ging Hij eerst naar de tempel.

"Hij (=Jezus) trok Jeruzalem in en ging naar de tempel. Nadat hij alles in ogenschouw had genomen, ging hij - want het was al laat geworden - met de twaalf terug naar Betanië." (Marcus 11:11, NBV2004)

Ik denk dat Jezus op dat moment geen andere mensen wilde ontmoeten, maar alleen zijn hemelse Vader, als voorbereiding op de intensieve dagen die voor Hem lagen. Waarschijnlijk logeerde Jezus met zijn discipelen die week bij Lazarus en zijn zussen. Voor de dagen voorafgaande aan zijn kruisiging zag de dagindeling van Jezus er ongeveer als volgt uit:

"Overdag gaf hij onderricht in de tempel, maar ’s avonds vertrok hij om de nacht door te brengen op de Olijfberg. Iedere ochtend kwam het hele volk al vroeg naar de tempel om naar hem te luisteren." (Lucas 21:37-38, NBV2004)

Vijgenboom zonder vijgen

 

De volgende dag ging Jezus met zijn discipelen op weg naar de tempel. Onderweg was er iets dat Jezus' aandacht trok.

"Hij zag in de verte een vijgenboom die in blad stond en ging erheen in de hoop iets eetbaars te vinden, maar toen hij bij de boom gekomen was, vond hij geen vruchten; het was namelijk nog niet de tijd voor vijgen. Hij zei tegen de boom: ‘Nooit ofte nimmer zal er nog iemand vruchten van jou eten!’ Zijn leerlingen hoorden dit..." (Marcus 11:13-14, NBV2004)

Op het eerste gezicht lijkt het erop dat Jezus de vijgenboom ten onrechte 'straft' omdat die geen vruchten droeg, terwijl het nog geen oogsttijd was. Jezus wist natuurlijk dat Hij van deze boom geen RIJPE vijgen kon verwachten, maar wel dat je de VIJGEN-IN-WORDING nu al moest kunnen zien. Maar die waren er dus ook niet.

Jezus was naar Jeruzalem gekomen, maar Hij wist dat Hij daar bij de Joodse leiders alleen maar lege godsdienstigheid zou tegenkomen, religie zonder liefde voor God en mensen. En geen openheid voor Hem als de messias. Evenals die vervloekte vijgenboom geen sporen toonde van beginnende vruchten, zo waren de harten van de meeste Joodse leiders zo hard geworden zodat bekering voor hen niet meer mogelijk was. Daardoor hadden ze als het ware een vloek over zichzelf afgeroepen. Daarvoor zou Jeruzalem ook een zware straf ondergaan in het jaar 70, toen de stad én de tempel zouden worden verwoest, vanwege hun afwijzing (zie ook Lukas 19:41-44).

De vijgenboom en Israël

 

De vijgenboom stelt het volk Israël voor, dat door God was geroepen als een voorbeeld voor alle omringende landen doordat ze leefden volgens de heilzame leefregels die Hij hen had gegeven in de wet van Mozes. Eeuwenlang had God aandacht en liefde geïnvesteerd in zijn uitgekozen volk, maar meestal met een erg teleurstellend resultaat. God is erg vergevingsgezind en geduldig, maar zijn geduld is niet oneindig! Nu was Jezus naar de aarde gekomen als de belangrijkste afgezant en profeet van God die ooit op aarde geleefd had, die meer goddelijk gezag had getoond dan Mozes, en Elia en alle andere profeten bij elkaar.

De drie jaren van de boom in de gelijkenis kunnen in verband worden gebracht met de drie jaren van Jezus' bediening om het volk Israël over het koninkrijk van de hemel te vertellen en om aan te tonen dat Hij de beloofde messias was. Na die drie jaar was het zonneklaar: Het volk Israël had Jezus niet erkend als de messias, behalve een relatief klein aantal volgelingen en andere mensen die een bijzondere ontmoeting met Jezus hadden gehad. De 'vrucht' van het volk Israël was ... dat ze hun Messias, de Koning van Israël, ter dood zouden brengen. En Jezus wist dat van tevoren. Om die reden zou er een vloek over het volk komen, die werd uitgevoerd toen Jeruzalem in het jaar 70 na Chr. zou worden verwoest en de Joden over de hele wereld verstrooid zouden worden. De uitwerking van deze vloek was vergelijkbaar met de verwoesting van de tempel in de tijd van de profeet Jeremia en de daarop volgende Babylonische ballingschap van het volk Israël.

Verdorde vijgenboom

 

Hierna gingen Jezus en zijn discipelen naar het tempelplein waar een scene begon die de tempelreiniging wordt genoemd.

"Nadat de avond gevallen was, gingen Jezus en zijn leerlingen weg uit de stad. Toen ze ’s morgens vroeg weer langs de vijgenboom kwamen, zagen ze dat hij tot aan de wortels verdord was. Petrus herinnerde zich het voorval en zei: 'Rabbi, kijk, de vijgenboom die u vervloekt hebt, is verdord.' Jezus zei tegen hen: 'Heb vertrouwen in God. Ik verzeker jullie: als iemand tegen die berg zegt: Kom van je plaats en stort je in zee, en niet twijfelt in zijn hart, maar gelooft dat gebeuren zal wat hij zegt, dan zal het ook gebeuren'. " (Marcus 11:19-23, NBV2004)

De vijgenboom was verdord vanwege Jezus' vervloeking. Toen Petrus Hem erop wees, zei Jezus niet: "Ben je daar verbaasd over? Je weet toch dat ik als Zoon van God tot alles in staat ben?" Integendeel! Jezus bedoelde dat zij in de kracht van de Heilige Geest dezelfde wondertekenen zouden kunnen doen als Hij zelf.

Deze gebeurtenis zou je kunnen lezen als een vervolg op de gelijkenis van de 'onvruchtbare vijgenboom'.


Volgend onderwerp:

 3.8.7. Tempelreiniging 

 

 

 

HELPDESK

 

HELPDESK

Site info
- Wat betekent herschepping?
- Wat vind je op deze site?
- Achtergrond
- Vier aspecten
- Copyright

 

 

 

 

Helpdesk

Zoeken
- Zoekmogelijkheden
- Tips voor zoektermen
- Populaire zoektermen
- Inhoudsopgave (kort)
- Inhoudsopgave (lang)
- Trefwoord index
- Bijbeltekst index

 

 

 

 

 

Extra
- Geloofsvragen
- PDF bestanden downloaden
- Printklare pagina's
- Gespreksvragen
- Thema's voor Bijbelkringen
- Thema's kerkelijk jaar
- Cursus 'Gods karakter'

 

Herschepping Bijbelstudies