3.7.4. Bruiloft te Kana
Het eerste wonder deed Jezus bij een huwelijksfeest
Deze geschiedenis wordt als het eerste wonder van Jezus beschreven in het
evangelie van Johannes, die deze gebeurtenis persoonlijk heeft meegemaakt.
"Dit, in Kana in Galilea, was het begin van de wondertekenen,
waarmee Jezus zijn glorie openbaarde, en zijn leerlingen geloofden in hem."
(Johannes 2:11, GNB1996)
Bij het lezen in de Bijbel moet je vooral letten op wat belangrijke mensen
het eerst of het laatst doen onder bepaalde omstandigheden. Zoiets heeft een speciale
betekenis en dat geldt in het bijzonder voor wat Jezus deed. Dat dit eerste
wonder bij een huwelijkssluiting plaatsvond onderstreept dat het huwelijk een zeer
hoge waarde heeft in Gods ogen. Het
huwelijksverbond is het eerste
verbond tussen mensen dat in de Bijbel vermeld wordt en de Schepper
heeft zelf deze verbintenis ingesteld. Het huwelijk is
de meest omvattende, de meest intieme relatie tussen twee mensen, waarbij man en
vrouw tot een eenheid worden in geestelijk, emotioneel en lichamelijk opzicht.
Het huwelijk tussen man en vrouw staat model voor alle
verbonden die God met
zijn volk heeft gesloten, dus het heeft een grote waarde voor God!
Uitgenodigd bij een bruiloft
Jezus was uitgenodigd op een huwelijksfeest. In de tijd van Jezus duurden de
feestelijkheden meestal een hele week.
"... was er een bruiloft te Kana in Galilea; en
de moeder van Jezus was daar. En Jezus was ook voor de bruiloft uitgenodigd, en
Zijn discipelen." (Johannes 2:1-2, HSV2010)
Jezus en feestvieren, past dat wel bij elkaar? Je ziet wel eens ouderwetse
kinderbijbels, waarin Jezus wordt afgebeeld als een man die er erg oud uitziet
voor iemand van zo'n dertig jaar, met een serieuze, wereldvreemde, emotieloze
uitdrukking op een uitgestreken gezicht. Dat spreekt boekdelen over de
opvattingen van die tijd. Zo'n afbeelding doet afbreuk aan het mens-zijn van
Jezus.
Of denk je dat Jezus op de
bruiloft in Kana de hele tijd achter een glas zuurkoolsap somber
hoofdschuddend voor zich uit zat te staren, terwijl de anderen plezier maakten?
Welnee, Hij deed natuurlijk gewoon mee. Johannes
beschrijft dit voorval niet voor niets als het eerste wonder van
Jezus. Daarmee wilde hij laten zien dat vreugde en Jezus heel
goed bij elkaar horen, en
vooral ook dat Hij zijn vreugde met ons wil delen. En dat Hij zelfs voor wijn
zorgt als die op dreigt te raken.
Vergeet niet dat God ervoor gezorgd heeft dat feesten en genieten van het
leven volop in de
wet van Mozes zijn opgenomen. Denk maar aan de wekelijkse
sabbat en de zeven voorgeschreven feesttijden (in totaal ongeveer 20 dagen per jaar). Dat
zegt veel over God en natuurlijk ook over Jezus!
Het geloof van Maria
Voordat het feest was afgelopen, bleek er te weinig wijn te zijn. Er werd
over gefluisterd door de gasten en het bruidspaar dreigde af te gaan als een
gieter. Er zou nog jaren over gesproken worden. Maria vond dat haar Zoon daar
misschien wel iets aan kon doen.
Het zal Maria niet zijn ontgaan dat Jezus was veranderd na
zijn doop door Johannes en de tijd die
Hij daarna in de woestijn had
doorgebracht. Er straalde ongetwijfeld meer kracht, meer autoriteit uit zijn
ogen. God had Hem gezalfd om zijn taak te beginnen en ze geloofde dus ook in
zijn vermogen om mensen te helpen bij een praktisch probleem. Net zoals de
profeet Elisa eeuwen geleden zo vaak mensen geholpen had door namens God een
wonder te doen (2 Koningen 4-6). Maria besloot om Jezus een hint te geven.
"Toen de wijn bijna op was, zei zijn moeder tegen
hem: 'Ze hebben geen wijn meer.' 'Is dat
uw zaak of mijn zaak?' antwoordde hij haar. 'Mijn tijd is nog niet
gekomen.' " (Johannes 2:3-4, GNB1996)
Wat Jezus tegen zijn moeder zei was geen verwijt over haar bemoeienis. Uit
het woordgebruik in de brontekst blijkt dat Jezus op een respectvolle manier
reageerde. Maar Hij maakte haar wel duidelijk dat Hij voortaan
alles alleen deed in overleg met zijn hemelse Vader.
Maar Jezus had niet gezegd dat Hij niets aan het wijntekort zou doen, alleen nu
nog niet. Maria maakte daar wellicht uit op dat Hij het misschien later wel zou
doen en vond dat ze haar Zoon best een handje kon helpen.
"Daarop sprak zijn moeder de bedienden aan: 'Doe maar wat hij
jullie zegt, wat het ook is.' " (Johannes 2:5, NBV2004)
Ik zie haar actie niet als bemoeizucht, maar als een daad van geloof en
respect voor haar Zoon. Het wonder in Kana begon met deze geloofsdaad van Maria.
Het geloof van het bedienend personeel
Op Gods tijd kwam Jezus in actie. De
manier waarop Hij dat deed is heel opmerkelijk en heel interessant. Jezus' ogen
vielen op enkele stenen vaten, die groot genoeg waren voor de
hoeveelheid wijn die Hij hen wilde doen toekomen.
"Nu stonden daar zes stenen watervaten met het oog op het
Joodse reinigingsritueel, elk met een inhoud van tachtig tot honderdtwintig
liter." (Johannes 2:9, GNB1996)
"Jezus zei tegen de bedienden: 'Vul de vaten met water.' Ze
vulden ze tot de rand." (Johannes 2:7, NBV2004)
Ook daar was geloof voor nodig en dat toonden ze door die vreemde opdracht uit
te voeren. Toen deze grote klus geklaard was meldden ze het aan Jezus, die hen
vervolgens een opdracht gaf die nog uitdagender was dan de eerste.
"Toen zei hij: 'Schep er nu wat uit, en breng dat naar de
ceremoniemeester.' Dat deden ze." (Johannes 2:8, NBV2004)
Er was ook heel wat geloof nodig om met het water uit de vaten naar
de ceremoniemeester te gaan om het door hem te laten
proeven. Maar ze deden het toch. En mede door hun geloof veranderde het
water in wijn. Overal waar mensen doen wat
Jezus zegt, gebeuren wonderen van Jezus, waarbij het geloof van mensen ook een
belangrijke rol spelen.
De ceremoniemeester was
natuurlijk stomverbaasd en blij verrast. Bovendien verbaasde hij zich over de
superieure kwaliteit van de wijn. Als Jezus iets
geeft, is het van goede kwaliteit. En de ongeveer 600 liter wijn moet
ook ruimschoots voldoende zijn geweest.
"Toen nu de ceremoniemeester het water geproefd had, dat wijn
geworden was - hij wist niet waar de wijn vandaan kwam,
maar de dienaren die het water geschept hadden, wisten het - riep de
ceremoniemeester de bruidegom. En hij zei tegen hem: Iedereen zet eerst de goede
wijn voor, en wanneer men er goed van gedronken heeft, daarna de mindere; u hebt
de goede wijn tot nu bewaard." (Johannes 2:9-10, HSV2010)
Het feest kon doorgaan. Reken maar dat deze gebeurtenis in de wijde omgeving
werd doorverteld.
Jezus wil mensen gelukkig en blij maken
Uit dit wonder kunnen we leren:
- dat Gods zegeningen ver uitstijgen boven de goede dingen die we op aarde
kunnen krijgen
- dat Gods zegeningen royaal en overvloedig zijn
- dat God gevraagd of ongevraagd wil zegenen als Hij ziet dat we in de
problemen zitten
- dat God niet alleen geestelijke zegeningen wil geven
- dat feestvieren voor Gods kinderen echt niet uit de boze is - als Jezus er
maar bij mag zijn
Jezus is niet op de aarde gekomen om een
nieuwe leer te brengen of een nieuwe godsdienst te stichten. Hij is in de eerste plaats
gekomen om mensen leven te geven en vreugde, allebei met een hemelse
kwaliteit. Ook in de
zaligsprekingen uit de Bergrede uit Matteüs 5-7 zien
we dezelfde focus: "Gelukkig zijn de mensen die ..." Het volgen van Jezus is een
ernstige zaak, maar tegelijkertijd een bron van ongekend grote vreugde en een
ongeëvenaard
levensgeluk.
"... Ik ben gekomen, opdat zij leven hebben en overvloed
hebben." (Johannes 10:10, HSV2010)
Jezus helpt ons verder als we zijn vastgelopen
Het huwelijksfeest leek vast te lopen door een gebrek aan wijn en Jezus hielp
het bruidspaar om weer verder te gaan met het feest. En bovendien met betere
wijn!
Daaruit mag je concluderen dat Jezus ook vreugde wil brengen in mensenlevens
die op een of andere manier zijn vastgelopen. Daar kunnen allerlei oorzaken voor
zijn: huwelijksproblemen, een crisis, verlies van je baan, het wegvallen van een
geliefd persoon, een traumatische gebeurtenis, enzovoort. Hoe donker het ook kan
worden in je leven, vertrouw erop dat Jezus je wil helpen om je leven weer op de
rit te krijgen. Met Jezus in je leven is er altijd hoop op een nieuwe wending in
je leven en een betere toekomst. Hoe dan ook.
Volgend onderwerp:
3.7.5. Wonderbaarlijke visvangst