banner image

 

4.7.12. Gemeente als leger

In het Nieuwe Testament wordt de Gemeente niet direct een leger genoemd, maar wel dat de Gemeente bij geestelijke oorlogvoering is betrokken. Datzelfde geldt op kleinere schaal voor de plaatselijke gemeente en ook voor iedere gelovige persoonlijk. Veel van dit onderwerp is toepasbaar op al deze drie niveaus.

Zie ook hoofdstuk 'Geestelijke strijd'.

Oorlog

De geestelijke strijd is een kosmische oorlog tussen God en de satan waarbij de mensheid ook is betrokken. Deze is begonnen in de geestelijke wereld toen de satan tegen God in opstand kwam. Na de schepping van de aarde verleidde de satan de mens tot zonde en verkreeg hij de heerschappij over de aarde. Daarom noemt de Bijbel de satan de 'god van deze wereld' (2 Korintiërs 4:4) en de 'heerser over deze wereld' (Johannes 16:11) ofwel de officiële geestelijke machthebber over de aarde gedurende dit tijdsbestek.

Hoewel Jezus op Golgota Gods tegenstander de beslissende slag heeft toegebracht is de oorlog nog niet beëindigd. Het is een belangrijk onderdeel van Gods plan dat de Gemeente op aarde strijd voert tegen de satan in de kracht van koning Jezus, de overwinnaar. Het is een verzetsstrijd tegen de tirannieke overheersing van de satan, totdat Jezus zelf terugkomt en de definitieve overwinning zal brengen. Wanneer God uiteindelijk de nieuwe aarde zal scheppen, zal deze kosmische strijd tot het verleden behoren.

Zie onderwerp 'Geschiedenis van Gods koninkrijk' in hoofdstuk 'Gods koninkrijk' voor een overzicht van deze kosmische oorlog.

De meeste gelovigen lijken niet te beseffen dat de Gemeente is verwikkeld in een totale oorlog. Ze leven alsof er niets aan de hand is, voelen zich nauwelijks bedreigd door de satan en hebben er geen idee van dat ze zijn geroepen om te strijden. Jezus heeft de satan toch overwonnen, dus alles is toch voor elkaar? Daarom menen veel christenen zich de luxe te kunnen veroorloven zich heel druk te maken over pietluttigheden. En dat terwijl de vijand de strijd om de gedachten van gelovigen ongemerkt opvoert. Dat doet hij vooral met leugens en dwaalleringen. Ook verleidingen, beproevingen en vervolgingen zet hij in om Gods volk te vernietigen. Dus:

"Wees nuchter en waakzaam; want uw tegenpartij, de duivel, gaat rond als een brullende leeuw, op zoek naar wie hij zou kunnen verslinden. Bied weerstand aan hem, vast in het geloof, in de wetenschap dat hetzelfde lijden ook aan al uw broeders in de wereld opgelegd wordt." (1 Petrus 5:8-9, HSV2010)

Verzetsleger

Hoe ziet het verzetsleger van veel kerkelijke kringen eruit? Misschien wordt dat het beste geïllustreerd in volgende voorbeeldverhaal van Bijbelleraar Sidney Wilson.

Er was eens een vader die spannende verhalen aan zijn kinderen vertelde over het verzet tijdens tweede wereldoorlog. Met glanzende ogen zei hij: "We kwamen elke week een keer bij elkaar en zongen dan verzetsliederen. En de volgende week, weer of geen weer, kwamen we wéér bij elkaar om te zingen en te luisteren naar een toespraak over de oorlog. En geloof het of niet, maar we hebben het volgehouden tot aan de bevrijding!" Je slaat toch steil achterover van zoveel dapperheid, of niet soms?

En toch, dit verhaal schetst wel een pijnlijk nauwkeurig beeld van de strijdbaarheid van veel kerkelijke kringen.

Wat is belangrijk voor het Gemeenteleger?

Daar is veel over te zeggen.

Gevechtstraining en verzorging

Omdat de vijand vaak wapens als leugens, misleiding en bedrog hanteert, is een krachtig fundament van waarheid onmisbaar. Gedegen Bijbelstudies en toepassingsgericht Bijbelonderwijs is daarvoor van het grootste belang.

Elke militair kent het belang van discipline, die nodig is om gedurende de strijd onmiddellijk actie te ondernemen en de gevechtsleider (=Jezus) blindelings te gehoorzamen, gewoon doen wat van je gevraagd wordt. Elke militair heeft gevechtstraining nodig om al doende getraind te worden in het uitvoeren van geestelijke gevechtstaken.

Bij elke strijd vallen gewonden die verzorgd moeten worden. Elke gelovige maakt wel eens dingen mee waardoor hij tijdelijk buiten gevecht gesteld wordt en in de ziekenboeg verzorgd moet worden (pastoraat). Het doel van dit pastoraat is dat de gewonden zo snel en zo goed mogelijke genezen om weer deel te kunnen hebben aan de strijd.

Maar als de meeste strijders in een kerkelijke gemeente in geestelijk opzicht ziek, zwak of misselijk zijn, of geen wapens hebben, komt er van strijden niet veel terecht.

Verdediging

Een van de gevechtstaken van de gemeente is om weerstand te bieden tegen de bedreigingen voor de gemeente. De grootste bedreigingen voor het vormen of onderhouden van een parate gevechtseenheid komen van binnenuit. Voorbeelden:

Voorbeelden van bedreigingen van buitenaf:

De geestelijke wapenrusting (Efeziërs 6) is vooral van belang in de verdedigende innerlijke strijd. Denk vooral ook aan:

Aanval

In de meeste kerkelijke kringen komt men niet of nauwelijks toe aan een aanvallende geestelijke strijdvoering, maar elke gezonde gemeente kan het leren en er in groeien. We denken dan bijvoorbeeld aan:

De plaatselijke gemeente fungeert dus niet alleen als een huisgezin, waarin gelovigen opgroeien tot geestelijke volwassenheid. Het is ook een uitvalsbasis om de wereld in te gaan en de boodschap van het evangelie uit te dragen.

Zie meer hierover in hoofdstuk 'Getuigen van Jezus'.

Hoe staat de vlag ervoor?

Hoe strijdbaar is jouw kerkelijke gemeente? Daarvoor zijn eenvoudige tests te bedenken zoals: