6.5.26. Strijdend bidden
Aanvallend groepsgebed
Bij
oorlogvoering moeten vijandelijke stellingen worden veroverd. Bij een
grootschalige militaire aanval worden allerlei wapens en tactieken ingezet:
bijvoorbeeld artilleriebeschietingen op lange afstand om de vijand te
verzwakken, vervolgens een stormloop om de stellingen stuk voor stuk in te
nemen. De artillerie zou je kunnen vergelijken met mensen die thuis en op de
achtergrond bidden voor mensen of situaties.
In groepsgebeden lijkt het soms alsof bidders zoveel mogelijk
gebedsonderwerpen 'bij de Heer' willen brengen en dan denken dat ze voorbede
hebben verricht. In feite is dat geen bidden, maar informatie aan God geven die
Hij allang heeft. Zie strijdend bidden vooral als een gevecht tegen de satan die mensen
aan zich wil binden door geestelijke blindheid, angst en vrees, zorgen, ziekten
en problemen, tegenwerking van de satan, en noem maar op. Vanuit de autoriteit
van de Jezus die je als een groep gelovigen hebt, vraag je God dat Hij zijn
macht gebruikt om dingen te veranderen. Je hoeft God daarbij niet te vertellen
hoe en wanneer Hij dit moet doen, maar dit soort details aan Hem
overlaten.
Het veroveren van 'vijandelijke stellingen' is typisch iets voor
gebedsgroepen, die in staat zijn geestelijke strijd te voeren. Je gaat dan niet
alle stellingen beschieten, want dan verover je zelfs niet één stelling. Nee, je
valt telkens één stelling met zijn allen aan. Als de stelling genomen is ga je
naar de volgende. Dus in een bidstond één belangrijk onderwerp helemaal
doorbidden, waarbij verschillende of alle bidders voor dat onderwerp bidden (na
elkaar of tegelijk) en zo elkaars gebeden aanvullen.
Strijdend groepsgebed is nooit saai. Wat wel saai is?
Een waslijst met gebedsonderwerpen 'bij de Heer brengen' zonder ervoor te
strijden. Dat heeft net zo weinig effect als een soldaat die een
enkele geweerkogel afvuurt op een vijandige stelling.
Verzet tegen demonische activiteiten
Geestelijke strijdvoering heeft niet alleen te maken met de uitbreiding van
Gods koninkrijk, maar ook met het schade toebrengen aan het rijk van de satan.
Jezus heeft ons daarbij het voorbeeld gegeven:
"... De Zoon van God is dan ook verschenen om de daden van de
duivel teniet te doen." (1 Johannes 3:8, NBV2004)
En het is de bedoeling dat wij als volgelingen van Jezus als een leger
meestrijden.
Er is een ander soort gebedsstrijd dan we tot dusver hebben besproken: het
bidden TEGEN het demonische machtsgebied. Veel gelovigen kijken daar vreemd van
op. We zijn meer gewend aan het positief bidden om hulp voor mensen die veel
strijd te verduren hebben, om bescherming van
vervolgde gelovigen, enzovoort.
Maar we mogen ook tegen het werk van de satan bidden. In de Heidelbergse
Catechismus (zondag 48) vinden we een interessante uitleg van de woorden 'Uw
koninkrijk kome' van het Onze Vader
gebed. Vrij weergegeven staat er: "Vernietig het werk van de duivel en alle
heerschappij die zich tegen U verheft en alle acties die ingaan tegen Uw Woord."
Ik heb ook wel eens deelgenomen aan een gebedsactie rondom een schouwburg
dichtbij onze woonplaats waar een occulte show werd gegeven. Van bezoekers
hoorden we achteraf dat er die avond nauwelijks iets bijzonders gebeurde.
Het is één van de vele voorbeelden van wat we kunnen doen als we ons als gelovigen
strijdbaar opstellen. Onze gebeden hebben meer invloed in de geestelijke wereld
dan we denken. Zo kunnen we bijvoorbeeld ook:
- bidden tegen tirannieke overheden en antichristelijke
organisaties die christenen onderdrukken
-
bidden dat God hun plannen zal verijdelen
-
bidden tegen antichristelijke invloeden in ons eigen land
Zie ook hoofdstuk 'Geestelijke
strijd'.
Worstelen in gebed
Soms kan een gebed een ware worsteling zijn. We kennen allemaal het voorbeeld
van Jezus toe Hij in Getsemane met
zijn Vader sprak over zijn aanstaande lijden. Deze worsteling betekende niet dat
Jezus een gevecht voerde tegen zijn Vader, maar vooral een gevecht met zichzelf,
een gevecht om zijn eigen wil van harte ondergeschikt te maken aan de wil van
zijn Vader. In deze gebedsworsteling heeft Jezus de overwinning behaald zodat
Hij uit volle overtuiging kon zeggen:
"... laat niet wat ik wil, maar wat u wilt gebeuren."
(Lucas 22:42, NBV2004)
Dat waren geen woorden van slappe lijdelijkheid, zo van
"vooruit dan maar, tegen U kan ik toch niet op", maar woorden van
grote kracht en zelfoverwinning. Hierin heeft Jezus een voorbeeld gegeven voor
iedere christengelovige die te maken heeft met innerlijke strijd. In de meeste
gevallen speelt de moeite om je eigen wil over te geven aan God een belangrijke
rol.
Ook voorbede kan een worsteling zijn, maar dan eerder een worsteling
tegenover de macht die de satan uitoefent over mensen, overheden of wat dan ook.
Een gebedsstrijd om bevrijding en hulp voor mensen met noden en moeiten. Een
voorbeeld van een ervaren gebedsstrijder is Epafras, een medewerker van de
apostel Paulus. Hij streed in gebed voor zijn thuisgemeente in Kolosse. Paulus
schreef over hem het volgende:
"Epafras, een dienaar van Christus Jezus en een van u, groet u;
in al zijn gebeden strijdt hij voor u en bidt hij dat u als volmaakte mensen en
met volle overtuiging zult vasthouden aan alles wat God wil." (Kolossenzen 4:12,
NBV2004)
"Epafras laat u groeten, die een der uwen is, een dienstknecht
van Christus Jezus, altijd in zijn gebeden voor u worstelende, dat gij moogt
staan, volmaakt en verzekerd bij alles wat God wil." (Kolossenzen 4:12, NBG1951)
Het woord voor 'strijden' in de Griekse brontekst is 'agonizomai'. Daar komt
het Nederlandse woord 'agonie' vandaan, dat 'doodsstrijd' betekent, dus een
innerlijk gevoerde, intense strijd die met lijden gepaard gaat. Daarom waardeer
ik van de NBG vertaling dat we daar het woord 'worstelen' tegenkomen. In zijn
gebeden knokte Epafras voor zijn medegelovigen en bestormde hij de hemel met zijn
gebeden: dat God hen zou helpen standhouden en groeien
in geloofsvertrouwen ondanks alle weerstanden die ze ondervonden.
En daarmee is Epafras een inspiratie voor elke gelovige die wil leren een
strijdende bidder te worden. En een voorbeeld voor elke gebedsgroep die
regelmatig samenkomt om met elkaar de geestelijke strijd te voeren die tot
overwinning leidt.
Gespreksvragen
- Hoe kun je strijdend bidden in plaats van afwachtend bidden?
- Jezus heeft de satan verslagen door als Lam van God plaatsvervangend te
sterven aan het kruis. Waarom moeten gelovigen dan nog tegen de satan strijden?
- Wat kunnen we over strijdend gebed leren uit de Heidelbergse Catechismus
zondag 48?
- Wat kunnen we over strijdend gebed leren uit het begin van het
Onze Vader gebed?
- Wat kunnen we over strijdend gebed leren uit wat Paulus schreef over
Epafras?
- Welke 'strijddoelen' van demonisch geïnspireerde activiteiten kun je
bedenken?
Volgend onderwerp:
6.5.27. Gebeden die verhoord worden