6.5.32. Onze Vader gebed - 2
Onze Vader ...
Ook in het Oude Testament lezen we dat de Israëlieten God als hun Vader
beschouwden, omdat zij hen erkenden als hun schepper en degene die voor hun
welzijn zorgde.
"U bent toch onze vader? ..." (Jesaja 63:16, NBV2004)
"Zo liefdevol als een vader is voor zijn kinderen, zo
liefdevol is de HEER voor wie hem vrezen." (Psalm
103:13, NBV2004)
Jezus heeft ons als nieuwtestamentische gelovigen geleerd om God als 'Vader' aan te spreken, dus niet als
'God'. Dit was nieuw voor de Joden in Jezus' dagen. Dit geldt eigenlijk alleen voor wedergeboren mensen, omdat
je alleen door wedergeboorte in geestelijke zin een
kind van God wordt. In veel
culturen is
het gebruikelijk dat je de ander niet met de naam aanspreekt, maar met de
relatievorm ten opzichte van die ander. In onze cultuur gebeurt dat bijvoorbeeld
vaak met: vader, moeder, meester, ober, enz. Datzelfde geldt ook bij het
communiceren met God als Vader.
"Maar allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht
gegeven kinderen van God te worden, namelijk die in Zijn
Naam geloven; die niet uit bloed, niet uit de wil van vlees en ook niet uit de
wil van een man, maar uit God geboren zijn." (Johannes 1:12-13, HSV2010)
"... u hebt de Geest ontvangen om Gods kinderen te zijn, en om
hem te kunnen aanroepen met 'Abba, Vader'." (Romeinen
8:15, NBV2004)
'Abba' is het algemene Hebreeuwse woord voor 'vader'. Je hoort sommige
christenen wel zeggen dat het eigenlijk 'papa' betekent in kindertaal. Dat
klinkt wel schattig, maar het is niet waar.
Het woord 'onze' in het Onze Vader gebed hangt samen met het feit dat Jezus tegen meerdere mensen
sprak. Die meervoudsvorm is natuurlijk van toepassing wanneer gelovigen
gezamenlijk bidden. Dit woord komt niet voor in de Lucas versie van het Onze
Vader gebed.
Voor een niet-christen is het normaal om God met 'God' aan te spreken, omdat God
wel hun Schepper is, maar niet hun Vader door hun verbondenheid met Jezus. Zie bijvoorbeeld hoe Jezus
dit aangaf in zijn gelijkenis over de farizeeër en de tollenaar:
"En de tollenaar bleef op een afstand staan en wilde ook zelfs
zijn ogen niet naar de hemel opheffen, maar sloeg op zijn borst en zei: O God,
wees mij, de zondaar, genadig." (Lucas 18:13, HSV2010)
Maar voor kinderen van God is dat heel anders. Jezus zei tegen zijn
discipelen dat ze God rechtstreeks als hun Vader mochten
benaderen:
"Dan hoeven jullie mij niets meer te vragen. Maar ik verzeker
jullie: wat je de Vader ook vraagt in mijn naam - hij zal het je geven."
(Johannes 16:23, NBV2004)
Als een kind van God zijn hemelse vader met 'God' of 'Heer' aanspreekt, wordt
het wel erg afstandelijk. Dat klinkt net zo afstandelijk als wanneer een kind
zijn vader aanspreekt met 'mijnheer'. Ik weet dat veel gelovigen God in gebed
aanspreken met 'Heer', 'Here' of 'Heere'. Is dat dan verkeerd? Dat wil ik niet
zeggen, maar als Jezus ons aanspoort om God onze Vader te noemen, waarom zouden
we dat dan NIET doen? Er zijn heel wat gebedsgewoonten waar we aan gewend kunnen
zijn, waar we best wel eens kritisch naar mogen kijken.
Zie ook onderwerp 'Relatie
met God de Vader' in hoofdstuk 'Relatie met God'.
... in de hemel
Als kinderen van God mogen we God dus als onze Vader aanspreken. Maar Jezus
heeft ons ook geleerd eraan te denken dat we spreken tegen de
almachtige God die in de hoogste hemel troont. Aan de ene kant zijn ware gelovigen
door wedergeboorte familieleden van God geworden, maar tegelijk staat Hij
mijlenver boven de mensen verheven. God in de hemel is van een veel hogere orde
dan de mensen op de aarde.
"Onze Vader, Die in de hemelen zijt..."
(Matteüs 6:9, HSV2010)
Let even op de meervoudsvorm 'hemelen' in de Herziene Statenvertaling, terwijl het
meervoud in de meeste moderne Bijbelvertalingen is 'wegvertaald'. Ik ga ervan
uit dat de geestelijke wereld
meerdere hemelen of hemelsferen bevat en dat alleen de allerhoogste God toegang
heeft tot de de allerhoogste hemel. God zelf is groter dan al de hemelen die Hij
heeft geschapen, zoals koning David eens tegen God zei:
"... Zie, de hemel, ja, de allerhoogste hemel, kan U niet
bevatten ..." (1 Koningen 8:27, HSV2010)
Als we beseffen hoe ontzagwekkend groot God is, dan
kunnen we niet anders dan met diep, diep ontzag naar Hem opkijken. We hebben
geen flauw idee hoe ontzettend klein wij als mensen zijn in vergelijking met
onze Schepper! Tegelijk is het ook bemoedigend dat die ontzagwekkende God
staat aan onze kant.
De aanhef 'onze Vader in de hemel' laat zien dat onze
gebedshouding tegenover God gebalanceerd behoort zijn: een houding van grote vrijmoedigheid
en diep ontzag. Vrijmoedigheid omdat God als liefdevolle Vader oneindig dichtbij ons gekomen is.
Ontzag, omdat God een heilig God
is die oneindig ver boven ons verheven is. Tot een God die zo heilig is kun je natuurlijk niet naderen zonder
een relatie met Hem te hebben.
Zie ook onderwerp 'Innerlijke
gebedshouding' in hoofdstuk 'Gebed'.
Eerste drie gebeden
De eerste drie gebeden van het Onze Vader horen bij elkaar en helpen om onze
aandacht op God te richten.
- uw naam worde geheiligd
- uw koninkrijk kome
- uw wil geschiede
Ze doen denken aan één van de bekendste Joodse
gebeden (kaddish) dat als volgt begint:
"Moge zijn grote naam verheven en geheiligd worden
in de wereld die hij geschapen heeft naar zijn wil.
Moge zijn koninkrijk erkend worden in uw leven en in uw dagen
en in het leven van het gehele huis van Israël,
weldra en spoedig.
In deze drie gebeden staat het koninkrijk van God centraal. Met deze woorden
kiezen we met nadruk TEGEN de heerschappij van de satan op de aarde en VOOR de
heerschappij van God. Elk van deze gebeden is een slag in het gezicht van de
satan die juist wil dat Gods naam wordt ontheiligd, dat zijn eigen duistere
koninkrijk steeds machtiger wordt en dat zijn duistere plannen worden
uitgevoerd.
Met deze drie gebeden nemen we onze positie in als strijders in Gods
koninkrijk die toegewijd zijn aan hun koning en door hun aanbidding, inzet en
gehoorzaamheid willen strijden voor Gods eer, voor Gods belangen en voor de
volvoering van Gods plannen. Deze korte zinnetjes zijn omvangrijker dan we
beseffen.
Eigenlijk zijn deze drie gebeden ook proclamaties van Gods heerschappij over
de aarde en een eerbetoon aan de almachtige God.
Uw naam worde geheiligd
Met deze woorden spreek je je verlangen uit naar je hemelse Vader
dat zijn naam op de hele aarde zal worden gerespecteerd en geëerd.
"Ik zal mijn grootheid en mijn heiligheid tonen en mij aan vele volken
bekendmaken. Ze zullen beseffen dat ik de HEER ben.' (Ezechiël
38:23, NBV2004)
"HEER, onze Heer, hoe machtig is uw
naam op heel de aarde ..." (Psalm 8:2, NBV2004)
Helaas wordt Gods naam op de aarde door ongelovige mensen (en helaas ook wel
door christenen) nog al te vaak
ontheiligd. We kunnen
alle mensen om ons heen niet zover krijgen dat ze Gods naam heiligen, maar als
gelovigen kunnen we het natuurlijk zelf WEL doen.
Zie ook onderwerp 'Gods
naam niet misbruiken' in hoofdstuk 'Gods
levenswet'.
De naam van God heiligen wil vooral zeggen: God aanbidden om zijn machtige
goddelijke eigenschappen en zijn
schitterende karakter. Enkele bekende
aspecten van Gods goddelijkheid ofwel van
Wie is God? zijn:
- God is schepper
(en God heeft zijn schepping lief)
- God is
eindeloos (bijvoorbeeld alomtegenwoordig, alwetend,
almachtig)
- God is uniek
(er zijn geen andere goden naast God)
Wat betreft Gods karakter kunnen we Hem aanbidden aan de hand van de
vier hoofdeigenschappen van God,
zoals die in Herschepping worden gehanteerd:
- Gods wijsheid
- Gods vriendelijkheid
- Gods kracht
- Gods zorgzaamheid
We kunnen naar God het verlangen uitspreken om op alle mogelijke manieren Gods naam te heiligen
in ons dagelijks leven, te beginnen met vandaag:
- zijn grootheid bekend maken aan anderen
- steeds respectvol over
God spreken tegenover iedereen
- van Gods goedheid getuigen
- zo leven dat Jezus in ons zichtbaar wordt
- Gods goedheid
laten zien in onze levensstijl
- de waarheid
spreken, transparant en
eerlijk zijn
- God gehoorzamen door ons aan zijn
leefregels te houden
Zie ook onderwerp 'Aanbidding' in hoofdstuk 'Gebed'.
Uw koninkrijk kome
Het koninkrijk van God
is misschien wel het meest omvattende thema van de
Bijbel, van begin tot eind. Eigenlijk is God de heerser van de hele
schepping. Maar met de term 'koninkrijk van God'
bedoelen we het machtsgebied van God met alle engelen en mensen die zijn
heerschappij hebben aanvaard. In de tijd van het Oude Testament bestond het koninkrijk van God uit
het volk Israël dat God uit alle volken had uitgekozen. God had eens tegen Mozes gezegd:
"U zult mijn priesterlijk koninkrijk en mijn heilig volk zijn.
Deze woorden moet u aan de Israëlieten overbrengen." (Exodus 19:6, WV2012)
Jezus introduceerde de nieuwtestamentische vorm van Gods koninkrijk. Jezus
noemde dat ook wel het 'koninkrijk van de hemel'
zoals we in het evangelie van Matteüs kunnen lezen. De andere evangelisten
spreken over het koninkrijk van God, maar ze bedoelen er natuurlijk hetzelfde
mee. Dat koninkrijk van de hemel bestaat uit de
wereldwijde Gemeente (alle ware
christengelovigen van alle tijden en plaatsen) met Jezus als koning die vanuit de hemel
regeert in de harten van de gelovigen uit alle volken van de wereld.
In één van zijn brieven beschreef de apostel
Petrus het koninkrijk van de hemel met soortgelijke woorden als Mozes:
"Maar u bent een uitverkoren geslacht, een koninkrijk van
priesters, een heilige natie, een volk dat God zich verworven heeft om de grote
daden te verkondigen van hem die u uit de duisternis heeft geroepen naar zijn
wonderbaarlijke licht." (1 Petrus 2:9, NBV2004)
Jezus heeft diverse gelijkenissen verteld over de enorme groeikracht van het
koninkrijk van de hemel. Bij zijn vertrek heeft Jezus zijn apostelen (en de hele
Gemeente natuurlijk ook) de opdracht gegeven om
alle volken tot volgelingen van
Jezus te maken en om het
leven van Jezus te laten zien aan hun omgeving. Het gebed 'uw
koninkrijk kome' heeft te maken met de voortgang van de gebiedsuitbreiding van
het koninkrijk van de hemel. Verder geloof ik dat het niets te
maken heeft met de toekomst van Gods koninkrijk, na de wederkomst van Jezus.
Het Onze Vader gebed gaat over het
hier en nu.
Uw wil geschiede
Met deze woorden spreek je je verlangen uit dat Gods wil zal worden
uitgevoerd op de hele aarde. Op het eerste gezicht lijkt dit een vreemd gebed. God is toch
almachtig, dus er kan toch niets gebeuren buiten zijn wil om? Maar dit is toch
echt iets
ingewikkelder. De uitdrukking 'Gods wil' heeft lang niet altijd betrekking op
Gods raadsplan waarvan de
uitvoering bij voorbaat vaststaat. Meestal heeft het betrekking op wat God verlangt of
wenst. God verlangt er bijvoorbeeld naar om mensen te zegenen, maar de satan
heeft ook de macht om mensen kwaad te doen. Als je bidt 'uw wil geschiede'
keer je je tegen de plannen van de satan en proclameer je dat de wensen van de
almachtige God worden uitgevoerd. Het is het krachtig gebed van een
christen die een soort
verzetsstrijder is op een wereld waar de satan nog altijd de heerschappij
heeft.
De woorden 'uw wil geschiede' zijn ook woorden van persoonlijke
geloofsovergave en
geloofsgehoorzaamheid
aan God. Jezus heeft deze woorden uitgesproken in de olijfgaard
Getsemane toen Hij in gebed
worstelde met het intense
lijden dat die nacht zou beginnen. Hij sprak deze
woorden niet lichtvaardig uit, maar pas na een hevige innerlijke strijd.
Wil je echt dat Gods wil gebeurt in jouw leven? Veel gelovigen vinden het moeilijk om
hun eigen wil te onderwerpen aan
de wil van God, maar als ze het doen wordt hun leven veel rijker en kunnen ze veel meer
voor anderen betekenen dan wanneer ze hun eigen plannen volgen.
"Wees niet onverstandig, maar probeer te begrijpen wat de Heer
wil." (Efeziërs 5:17, NBV2004)
God heeft in de Bijbel heel veel laten zien wat zijn wil is voor je leven. In
twee woorden samengevat is dat: gerechtigheid en liefde.
In de meeste gevallen weet je heel goed wat God van je wil,
maar soms staat je eigen wil er lijnrecht tegenover. Dan kan het strijd
kosten om tot overgave aan God te komen. Dus pas op als je woorden 'uw wil
geschiede' of iets dergelijks in je mond neemt. Meen je het echt?
Zoals in de hemel zo ook op de aarde
Deze woorden horen niet alleen bij 'uw wil geschiede', maar ook bij
de vorige twee gebeden.
- In de hemel wordt Gods naam geheiligd, en God verlangt naar
een aarde waarop datzelfde gebeurt.
- De hemel, waar God met zijn engelen en gestorven heiligen
woont, staat volledig onder de heilzame heerschappij van zijn
koninkrijk. God verlangt ernaar dat de heilzame invloed van zijn
koninkrijk op aarde steeds groter zal worden.
- In de hemel worden Gods wensen en verlangens volledig
gerealiseerd. God verlangt ernaar dat dit op de aarde ook steeds
meer gebeurt.
Gods kinderen, die zicht hebben
op dat grote wereldplan van God, worden uitgenodigd en uitgedaagd om de instrumenten in
Gods hand te willen zijn om dit te realiseren. Deze drie gebeden van het 'Onze Vader'
zijn ervoor om je voortdurend te herinneren aan:
- de positie die je daarbij als vertegenwoordigers van Gods koninkrijk in
de wereld
- Gods kracht die je is toegezegd bij het uitvoeren van taken binnen
Gods koninkrijk.
Zie ook hoofdstuk 'Geestelijke
strijd'.
Gespreksvragen
- Welke waarde heeft het woord 'onze' als het eerste woord van het Onze
Vader gebed?
- Zou het niet beter zijn om deze gebedswoorden van het Onze Vader gebed
niet letterlijk na te bidden, maar je erdoor te laten inspireren om zelf andere
gebeden uit te spreken die ermee te maken hebben? Dan hanteer je het Onze
Vader als checklist voor belangrijke gebedsonderwerpen.
- Waarom zijn de woorden 'die in de hemelen zijt' belangrijk bij het
benaderen van God?
- Hoe kunnen we Gods naam heiligen?
- Hoe kunnen we Gods naam ontheiligen?
- Hoe kunnen we als gelovigen de wederkomst van Jezus bespoedigen?
- Op welke manier is de levenswijze in de hemel een voorbeeld voor ons als
gelovigen op de aarde?
Volgend onderwerp:
6.5.33. Onze Vader gebed - 3