7.3.2. Gebondenheden en blokkades

Vrij en toch gebonden?

Maar BEN je als verloste gelovige echt wel zo vrij? Laten we het maar eerlijk onder ogen zien: de volkomen vrijheid die God aan zijn kinderen gegeven heeft, wordt tijdens het aardse leven maar gedeeltelijk ervaren. Sterker nog: veel christengelovigen zitten toch nog gebonden aan van alles en nog wat.

En al die dingen kunnen we gebondenheden noemen. Het zijn tegelijk ook blokkades die ons verhinderen om als vrije, gelukkige en gezonde mensen te kunnen leven.

Voorbeelden van gebondenheden en blokkades

Hier zijn enkele voorbeelden:

De meeste gebondenheden zijn regelrecht gekoppeld aan zonden. En elke zonde heeft te maken met het geloven in een leugen. Bij andere gebondenheden is het zonde-element minder goed zichtbaar. Sommige gebondenheden kunnen ontstaan buiten de schuld van de gelovige, bijvoorbeeld door een geestelijke erfenis van ouders met demonische bindingen.

Gevolgen van gebondenheden en blokkades

Elke gebondenheid of blokkade heeft negatieve effecten op je hele persoonlijkheid: op je geest, je ziel en je lichaam.

  1. Gevolgen op het geestelijke vlak - Ze belemmeren de werking van de Heilige Geest in en door je leven. Ze hebben effect op je gebedsleven, ze brengen verwijdering ten opzichte van God, ze belemmeren de doorwerking van Gods zegeningen, ze verminderen de mogelijkheid tot geestelijk vruchtdragen.
  2. Gevolgen op het zielse vlak - Ze belemmeren je communicatie en omgang met andere mensen, ze zorgen voor dwangmatige gedachten, ze ontnemen je vrede en je blijdschap.
  3. Gevolgen op het lichamelijke vlak - Ze kunnen lichamelijke ziekten of psychische problemen veroorzaken. Ze kunnen ziekten verergeren en genezing in de weg staan (ook goddelijke genezing).