Eeuwen geleden is er al geprofeteerd over het feit dat God eenmaal de bestaande aarde en hemel zou vervangen door een nieuw te scheppen hemel en aarde.
"Want zie, Ik schep een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Aan de vorige dingen zal niet meer gedacht worden, ze zullen niet meer opkomen in het hart." (Jesaja 65:17, HSV2010)
Sommige Bijbeluitleggers menen dat de herschepping van hemel en aarde bestond uit het opnieuw vorm geven aan de bestaande hemel en aarde, omdat het woord 'scheppen' die mogelijkheid open laat. Maar de hiervoor aangehaalde Bijbelgedeelten lijken me duidelijk genoeg om die gedachte te weerspreken.
Het messiaanse vrederijk zal nog op de bestaande aarde worden gesticht en nog niet de volmaaktheid brengen. Er is een volledige nieuwe schepping nodig om het uiteindelijke woongebied voor al Gods schepselen te realiseren, voor engelen en mensen.
"Maar wij vertrouwen op Gods belofte en zien uit naar een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, waar gerechtigheid woont." (2 Petrus 3:13, NBV2004)
Met dezelfde scheppingkracht waarmee God de eerste hemel en aarde tot stand heeft gebracht (Genesis 1) zal de Schepper en Herschepper vanaf zijn troon de majestueuze woorden uitspreken:
"... Zie, Ik maak alles nieuw ..." (Openbaring 21:5, WV2012)
God zal spreken en het zal gebeuren, net als bij de eerste schepping (Genesis 1). Er zal een nieuwe hemel en een nieuwe aarde komen, die op een unieke manier in elkaar zullen overvloeien. Dit zal de ultieme wedergeboorte van Gods schepping zijn.
De Bijbel geeft geen details over de nieuwe hemel, maar ongetwijfeld zal die minstens zo veel van Gods heerlijkheid weerspiegelen als de oorspronkelijke hemel. Misschien moeten we de nieuwe hemel zien als de bestaande geestelijke wereld in zijn totaliteit. Daarin is geen plaats meer voor de satan en zijn demonen, omdat die zijn afgevoerd naar de vuurpoel.
De nieuwe aarde zal echt nieuw zijn. Niets van de oude aarde zal hergebruikt worden, maar God zal de aarde waarschijnlijk volgens een heel nieuw concept vormgeven. Verwacht dus niet dat de materie van de aarde en wat op de aarde zal leven uit dezelfde bouwstenen van moleculen en atomen zal bestaan, zoals de huidige aarde. Alles maar dan ook alles zal anders worden, en toch tot op zekere hoogte wel weer herkenbaar. Laten we niet te gering denken van Gods scheppingsmogelijkheden.
God zal er ook geen miljarden jaren voor nodig hebben om via een evolutieproces vol toevalligheden iets vanzelf te laten ontstaan. Bij de eerste schepping had God er ook maar een paar dagen voor nodig. Maar ik verwacht dat de tijdigheid en de tijd dan ophouden te bestaan. Dus wat praten we daarna nog over 'tijd'? Wel mogen we verwachten dat de nieuwe aarde veel mooier, grootser en groter zal zijn dan de oude aarde vóór de zondeval of tijdens het messiaanse vrederijk.
De Bijbel noemt vooral een aantal dingen die er NIET meer zullen zijn:
Het is te verwachten dat de nieuwe aarde veel kenmerken van het messiaanse vrederijk zal hebben, maar dan in uiterste volmaaktheid. Veel oudtestamentische profetieën over een nieuwe wereld kunnen zowel betrekking hebben op de aarde tijdens het vrederijk als op de nieuwe aarde.
Jezus heeft eens gezegd:
"...Ik ben gekomen opdat zij leven hebben en overvloed." (Johannes 10:10, NBG1951)
Dit overvloedige leven van Jezus zal op de nieuwe aarde op een nieuwe manier in vervulling gaan.
"En ik hoorde een luide stem van de troon zeggen: Zie, de tent van God is bij de mensen en Hij zal bij hen wonen, en zij zullen zijn volken zijn en God zelf zal bij hen zijn." (Openbaring 21:3, NBG1951)
De Bijbel zegt ook dat God zelf te midden van de mensen zal wonen. Er wordt ook niets gezegd over een groot koninklijk paleis. Integendeel. We lezen in de meer letterlijke Bijbelvertalingen dat de 'tent van God' bij de mensen zal staan. God zal echt te midden van de mensen wonen, toegankelijk en beschikbaar voor ieder die met Hem wil communiceren. Net zo gemakkelijk en informeel als kampeerders op een camping elkaar kunnen ontmoeten. Iedereen zal Hem overal kunnen zien als de bron van alle levensgeluk. Dat God zowel op de troon in de hemel zit en bij de mensen woont is geen tegenstelling. Dat kan gewoon naast elkaar gebeuren in de nieuwe wereld.
In dit Bijbelgedeelte lezen we dat God op de nieuwe aarde bij ALLE mensen zal zijn. Dus zowel bij de mensen die behoren tot de Bruid van Jezus, maar ook bij de volken die bij het laatste oordeel zijn begenadigd.
Bij de schepping van de nieuwe hemel en aarde zal er een einde komen aan alle vroegere ontluistering van de schepping. De heerlijkheid van de nieuwe aarde zal veel groter zijn dan die van het paradijs. Dan pas zal blijken dat mensen echt geleerd hebben dat werkelijke vrijheid en geluk pas ontstaat vanuit de vrijwillige, liefdevolle toewijding aan de Schepper en aan zijn levenswetten. Kennelijk was die hele ontluisterende geschiedenis daarvoor nodig. God zal ons blijven verbazen vanwege de perfectie van zijn plannen en zijn scheppingkracht en niet te vergeten: zijn vermogen tot herschepping. Na de herschepping en de herluistering zal de heerlijkheid van de schepping veel rijker zijn dan bij de oorspronkelijke schepping!
In het volgende plaatje zien we het hele proces van ontluistering en herluistering van Gods schepping door de eeuwen heen: